zaloguj siê   |    mapa strony   |
RSS
SmodCMS

Sprawozdanie końcowe - poradnictwa i doradztwa edukacyjno-zawodowego w Publicznym Gimnazjum nr1 im. ks. Władysława Kowalczyka w Woli Rzędzińskiej

24.07.2012

 Projekt realizowany byÅ‚ w dniach od 26.01.2011r. do 18.06.2011r. z udziaÅ‚em 87 uczniów i od 13.09.2011r. do 22.06.2012r. z udziaÅ‚em 75 osób. Program adresowany byÅ‚ gÅ‚ównie do uczniów klas III Publicznego Gimnazjum nr 1 im. ks. WÅ‚adysÅ‚awa Kowalczyka w Woli RzÄ™dziÅ„skiej. OgóÅ‚em uczestniczyÅ‚o 162 osoby w projekcie.


Prowadzone były następujące tematy :
• Poradnictwo zawodowe w Polsce obejmowaÅ‚o tematykÄ™ z zakresu poradnictwa i doradztwa edukacyjno-zawodowego.ŹródÅ‚a informacyjne pomocne w poradnictwie zawodowym na różnych etapach ksztaÅ‚cenia.
• Czynniki ważne przy planowaniu kariery zawodowej „Poznaj siebie” (zainteresowania, temperament, uzdolnienia, charakter, stan zdrowia, obraz samego siebie, bilans wiedzy, moje mocne i sÅ‚abe strony, asertywność).
• System szkolnictwa w Polsce- typy szkóÅ‚ w systemie szkolnictwa ponadgimnazjalnego, zasady rekrutacji, przebieg ksztaÅ‚cenia i czas trwania nauki w poszczególnych rodzajach szkóÅ‚, warunki przyjÄ™cia. Obiektywne fakty o szkoÅ‚ach tarnowskich na podstawie informatora WydziaÅ‚ Edukacji UrzÄ™du Miasta Tarnowa na rok szkolny 2010|2011i 2011|2012.
• UdziaÅ‚ w Targach Edukacyjnych- pozyskiwanie informacji o nowych profilach w szkoÅ‚ach ponadgimnazjalnych.
• Åšwiat zawodów-pojÄ™cia zawód, praca. Grupy zawodów wg. B.A.Klimowa Typy osobowoÅ›ci zawodowych wg. J.L.Hollanda. Wybór zawodu jako proces rozwojowy wg. D. Supera. Opisy zawodów i ich wymagania. Instytucje ksztaÅ‚cÄ…ce w zawodzie i źródÅ‚a informacji o dalszym ksztaÅ‚ceniu.
• Tworzenie Indywidualnego Planu DziaÅ‚ania Edukacyjno-Zawodowego ucznia posiÅ‚kujÄ…c siÄ™ wynikami testów, kwestionariuszy, przeprowadzonych ćwiczeÅ„, scenariuszy.
• Poznanie lokalnego i regionalnego rynku pracy. Różnorodność zawodów wykonywanych we wspóÅ‚czesnej Polsce. Wskaźniki bezrobocia i zatrudnienia . Sposoby poszukiwania pracy, wymagania pracodawców, potrzebne umiejÄ™tnoÅ›ci i kwalifikacje zawodowe, aktualne oferty pracy. Zawody z przyszÅ‚oÅ›ciÄ…, zawody poszukiwane w UE.
• Jak pokonać stres-pojÄ™cie stresu, czynniki wywoÅ‚ujÄ…ce stres, rodzaje stresu. Strategie radzenia sobie ze stresem. Optymizm a pesymizm.

Uczniowie biorÄ…cy udziaÅ‚ w projekcie byli zadowoleni z zaproponowanych im zajęć. Zaznaczali, że udziaÅ‚ w projekcie daÅ‚ im możliwość poznania przede wszystkim siebie, Å›wiata zawodów, Å›wiata pracy a przede wszystkim poznanie tarnowskich szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych co uÅ‚atwi wybór dalszej drogi edukacyjnej. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyÅ‚y siÄ™ testy predyspozycji i zainteresowaÅ„ zawodowych uczniów, testy osobowoÅ›ci, testy poznania (nie tylko co mnie interesuje, co lubiÄ™ robić, ale także tego co sprawia trudnoÅ›ci i czego nie lubiÄ™). Z dużą uwagÄ… oglÄ…dali filmy o zawodach. Bardzo licznie uczestniczyli w targach edukacyjnych oraz spotkaniach z przedstawicielami różnych szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych. GimnazjaliÅ›ci na podstawie swoich umiejÄ™tnoÅ›ci oraz zainteresowaÅ„, próbowali okreÅ›lić co chcÄ… robić w przyszÅ‚oÅ›ci. Wbrew pozorom wcale to nie byÅ‚o takie Å‚atwe zadanie to też Indywidualne Plany DziaÅ‚ania tworzone byÅ‚y indywidualnie z uczniem bÄ…dź w maÅ‚ych grupach. Uczniowie brali udziaÅ‚ w grach i zabawach warsztatowych co pozwoliÅ‚o im odkryć i nazwać swoje zasoby (mocne i sÅ‚abe strony) zwiÄ…zane z funkcjonowaniem spoÅ‚ecznym i przyszÅ‚ym funkcjonowaniem zawodowym. Doskonalili swoje umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalne, uÅ‚atwiajÄ…ce skuteczne radzenie sobie z bieżącymi i przyszÅ‚ymi trudnoÅ›ciami. Rodzice i uczniowie klas III w dniu 11.04.2012r. zostali zapoznani z nowÄ… strukturÄ… szkolnictwa ponadgimnazjalnego w roku szkolnym 2012 i nowÄ… klasyfikacjÄ… zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U.2012 z dnia 3 stycznia 2012r.) oraz DecyzjÄ… MaÅ‚opolskiego Kuratora OÅ›wiaty w Krakowie z dnia 2 stycznia 2012r. w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 20122013 .

Oferowane tematy zajęć i uczestnictwo w spotkaniach mobilizowaÅ‚y uczniów do odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asnÄ… drogÄ™ zawodowÄ….


mgr Anna Kosman-Sztorc
doradca zawodowy

Wersja do druku
« inne aktualno¶ci