zaloguj siê   |    mapa strony   |
RSS
SmodCMS

Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne z chemii

12.07.2012

Dodatkowe zajÄ™cia pozalekcyjne z chemii odbywaÅ‚y siÄ™ z uczniami zainteresowanymi przedmiotem i uzdolnionymi chemicznie. PozwalaÅ‚y na rozbudzanie, wzbogacanie i ksztaÅ‚cenie indywidualnych uzdolnieÅ„ uczniów, a jednoczeÅ›nie dziÄ™ki zastosowaniu różnych form aktywnoÅ›ci, na wszechstronny rozwój ich osobowoÅ›ci i wrażliwoÅ›ci.


Program realizowany był przez 9-cio osobową grupę w wymiarze 2 godziny tygodniowo, w formie zajęć pozalekcyjnych. Uczniowie ci wykazali zainteresowanie przyrodą w szkole podstawowej i okazali chęć rozwijania swoich zainteresowań przez dodatkowe ćwiczenia i zadania rozszerzające wiedzę i umiejętności.


Realizowane treÅ›ci nauczania byÅ‚y zgodne z programem nauczania chemii w Gimnazjum. Na zajÄ™ciach uczniowie zapisywali w postaci wzorów i równaÅ„ reakcje chemiczne, rozwiÄ…zywali zadania rachunkowe oparte na podstawowych prawach chemicznych w odniesieniu do sytuacji z życia codziennego, wykonywali modele wybranych zwiÄ…zków chemicznych. Na zajÄ™ciach uczestnicy wykonywali proste doÅ›wiadczenia chemiczne , które miaÅ‚y na celu nauczenie terminologii i metod laboratoryjnych. Wszystkie doÅ›wiadczenia w atrakcyjnej formie wprowadzaÅ‚y pojÄ™cia z zakresu chemii, dziÄ™ki czemu nauka staÅ‚a siÄ™ ciekawÄ… zabawÄ… Nie zabrakÅ‚o też „Chemii na wesoÅ‚o” – czyli gier dydaktycznych, kalambur, rebusów.


Dodatkowe zajÄ™cia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii odbywaÅ‚y siÄ™ z uczniami, którzy mieli trudnoÅ›ci w opanowaniu wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci w stopniu podstawowym objÄ™tych programem nauczania chemii. Program realizowany byÅ‚ przez dwie 6-cio osobowe grupy w wymiarze 2 godziny tygodniowo, w formie zajęć pozalekcyjnych..


Celem realizacji programu byÅ‚a poprawa wyników nauczania tzn.: wyposażenie ucznia w wiedzÄ™ i wyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci umożliwiajÄ…cych mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej oraz poprawa wyników uzyskiwanych na lekcjach chemii.
Na zajÄ™ciach przekazywanie uczniom wiedzy odbywaÅ‚o siÄ™ w sposób prosty i zrozumiaÅ‚y, popierane byÅ‚o doÅ›wiadczeniami i przykÅ‚adami z życia codziennego. Stosowano zasadÄ™ stopniowania trudnoÅ›ci, wykorzystywano różnorodne, ciekawe metody budzÄ…ce zainteresowanie uczniów. Praca z uczniami majÄ…cymi problemy w uczeniu siÄ™ chemii polegaÅ‚a również na ciÄ…gÅ‚ym powtarzaniu materiaÅ‚u, ćwiczeniu umiejÄ™tnoÅ›ci pisania wzorów i reakcji, uzupeÅ‚nianiu braków.


ZajÄ™cia wyrównawcze pozwoliÅ‚y uczniom nadrobić braki z przedmiotu, nabrać pewnoÅ›ci i wiary w siebie, a także w sposób wartoÅ›ciowy i ciekawy spÄ™dzić czas wolny z rówieÅ›nikami. Praca podczas zajęć wyrównawczych pozwoliÅ‚a uczniom, szczególnie tym, którzy majÄ… trudnoÅ›ci w uczeniu siÄ™, dorównać w pewnym stopniu do poziomu swych kolegów uzyskujÄ…cych wyższe oceny.


Dodatkowe zajÄ™cia pozalekcyjne z biologii odbywaÅ‚y siÄ™ z uczniami zainteresowanymi przedmiotem i sÅ‚użyÅ‚y ogólnemu rozwojowi, dajÄ…c im możliwość rozbudzenia zainteresowaÅ„ i rozwijania talentów. Program realizowany byÅ‚ przez dwie 9-cio osobowe grupy w wymiarze 2 godziny tygodniowo, w formie zajęć pozalekcyjnych..
Organizacja i przebieg tych zajęć różniÅ‚y siÄ™ od typowych zajęć lekcyjnych. W pracy z uczniami wykorzystywane byÅ‚y metody praktyczne - doÅ›wiadczenia, eksperymenty, obserwacje, pomiary. Uczniowie dokonywali obserwacji mikroskopowych komórek z wykorzystaniem gotowych preparatów jak i wykonanych samodzielnie. OdbywaÅ‚y siÄ™ zajÄ™cia w terenie. Uczestnicy zostali zapoznani z pospolitymi gatunkami roÅ›lin i wykonali zielniki.

Dodatkowe zajÄ™cia dydaktyczno – wyrównawcze z biologii odbywaÅ‚y siÄ™ z uczniami, którzy mieli trudnoÅ›ci w opanowaniu wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci objÄ™tych programem nauczania biologii.


Ugruntowanie podstawowych wiadomoÅ›ci z przedmiotu pozwoliÅ‚o uczniom rozwijać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i taki też byÅ‚ cel zajęć wyrównawczych. Program realizowany byÅ‚ przez dwie 6-cio osobowe grupy w wymiarze 2 godziny tygodniowo, w formie zajęć pozalekcyjnych..
Zakres merytoryczny zajęć wyrównawczych obejmowaÅ‚ program gimnazjum. Powtarzany byÅ‚ materiaÅ‚ dotyczÄ…cy skÅ‚adu chemicznego organizmów, budowy komórki, budowy i fizjologii wybranych ukÅ‚adów narzÄ…dów wewnÄ™trznych czÅ‚owieka oraz różnorodnoÅ›ci biologicznej. ByÅ‚y również zajÄ™cia poÅ›wiÄ™cone przyczynom i skutkom zagrożeÅ„ cywilizacyjnych. Uczniowie zajmowali tematem racjonalnego korzystania z zasobów przyrody – odnawialnych i nieodnawialnych.


Lepsze zrozumienie i usystematyzowanie materiaÅ‚u umożliwiÅ‚y schematy, zdjÄ™cia, informacje zawarte w materiaÅ‚ach, które otrzymywali uczestnicy. W trakcie zajęć uczniowie doskonalili również umiejÄ™tność prawidÅ‚owego wyciÄ…gania wniosków na podstawie czytanego tekstu, prawidÅ‚owego wykonywania wykresów, dobierania formy wykresu do posiadanych danych.

Wersja do druku
« inne aktualno¶ci